Friday 2 March 2012

Dunia BARU 7 Keajaiban

 
 Taj Mahal
 
Taj Mahal adalah makam Marmar putih yang terletak di Agra, India. Ia dibina oleh Maharaja Mughal Shah Jahan dalam ingatan isteri ketiganya, Mumtaz Mahal. Taj Mahal secara meluas diiktiraf sebagai "permata seni Islam di India dan satu daripada karya-karya yang universal dikagumi warisan dunia."


Tembok Besar China

Tembok Besar China adalah satu siri kubu yang berjalan di umum timur ke barat melalui seluruh bahagian utara China, yang dibuat daripada batu, bata, bumi tamped, kayu, dan bahan-bahan lain, yang dibina pada asalnya sebahagian untuk melindungi sempadan utaraEmpayar Cina atau negeri prototypical menentang pencerobohan oleh pelbagai kumpulan nomad atau serangan ketenteraan oleh orang-orang seakan peperangan atau angkatan pelbagai. Dinding beberapa telah pun mula dibina bermula sekitar abad ke-7 SM ini, kemudian menyertai bersama dan dibuat lebih besar, kuat, dan bersatu kini secara kolektif dirujuk sebagai Tembok Besar.

Tembok Besar terbentang dari Shanhaiguan di timur, Lop Tasik di barat, bersama-sama arka yang secara kasarnya menggariskan kelebihan selatan Inner Mongolia. Kajian yang paling komprehensif arkeologi, menggunakan teknologi canggih, telah membuat kesimpulan bahawa semua dinding langkah 8,851.8 km (5,500.3 bt). Ini dibuat 6,259.6 km (3,889.5 bt) bahagian dinding sebenar, 359,7 km (223,5 km) parit dan 2,232.5 km (1,387.2 bt) halangan pertahanan semula jadi seperti bukit dan sungai.


Machu Picchu 

Machu Picchu adalah pra-Colombia abad ke-15 Inca tapak yang terletak 2430 meter (7970 kaki) di atas paras laut. Machu Picchu terletak di Wilayah Cusco Peru, Amerika Selatan. Ia terletak di rabung gunung di atas Lembah Urubamba di Peru, yang adalah 80 kilometer (50 batu) barat laut Cusco dan melalui yang aliran Sungai Urubamba. Kebanyakan ahli arkeologi percaya bahawa Machu Picchu dibina sebagai harta pusaka untuk Inca maharaja Pachacuti (1438-1472). Sering dirujuk sebagai "Lost City Inca", ia mungkin ikon yang paling akrab Dunia Inca.


Colosseum

Colosseum, atau Coliseum, asalnya Amphitheatre Flavian amfiteater elips di pusat bandar Rom, Itali, yang terbesar pernah dibina di Empayar Rom. Ia dianggap sebagai salah satu kerja-kerja yang besar Roman Kejuruteraan Seni Bina dan Roman.


Chichen Itza

Bahasa Sepanyol: Chichen Itza adalah pra-Columbia bandar besar yang dibina oleh tamadun Maya. Tapak arkeologi terletak di perbandaran Tinum, di negeri Mexico Yucatán.


Kristus penebus

Kristus penebus adalah patung Yesus Kristus di Rio de Janeiro, Brazil; dianggap terbesar patung Art Deco di dunia dan patung ke-5 terbesar Isa di dunia. Ia adalah 39,6 meter (130 kaki) tinggi, termasuk meter 9,5 (31 kaki) kekaki, dan 30 meter (98 kaki) lebar. Ia mempunyai berat 635 tan metrik (625 panjang, 700 tan pendek), dan terletak di puncak gunung 700 meter (2300 kaki) Corcovado di Taman Negara Tijuca Hutan menghadap bandar. Simbol agama Kristian Brazil, patung telah menjadi ikon untuk Rio de Janeiro dan Brazil.


Petra

Petra adalah sebuah bandar sejarah dan arkeologi di governorate Jordan Ma'an yang terkenal kerana seni bina potong batu dan sistem saluran air. Ditubuhkan ketika sekitar abad ke-6 SM sebagai ibu kota daripada Nabataeans, ia adalah simbol Jordan serta pelancong yang paling dilawati tarikan. Ia terletak di lereng Gunung Hor dalam lembangan kalangan gunung yang membentuk sayap timur Arabah (Wadi Araba), lembah besar yang berjalan dari Laut Mati ke Teluk Aqaba. Petra telah Tapak Warisan Dunia UNESCO sejak tahun 1985.

No comments:

Post a Comment