Monday 19 March 2012

PELAKSANAAN PROGRAM LA21 DI MALAYSIA

1. Projek Perintis LA21 (2000)
Program LA21 ini dimulakan pelaksanaannya di Malaysia pada tahun 2000 melalui Projek Perintis LA21 yang melibatkan 4 buah PBT, iaitu Majlis Perbandaran Kuantan (MPK), Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MPPJ), Majlis Perbandaran Miri (MPM), dan Majlis Daerah Kerian (MDK). Projek perintis ini dilaksanakan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dengan kerjasama Unit Perancang Ekonomi (EPU), Jabatan Perdana Menteri dan United Nations Development Programme (UNDP). 


2. Proses-proses Pelaksanaan LA21

Wawasan Masyarakat:
Membentuk wawasan bersama masyarakat melalui bengkel ataupun seminar. 

Usahasama: 
Penubuhan Jawatankuasa LA21 yang terdiri daripada PBT, Masyarakat dan Sektor Swasta.

Kajian Isu Bersama Masyarakat:
Mengenalpasti isu-isu pembangunan mampan di peringkat tempatan.

Merumus Pelan Tindakan:
Pelan Tindakan LA21 dihasilkan yang menggariskan strategi dan tindakan ke arah pembangunan mampan dan menentukan petunjuk-petunjuk.

Pelaksanaan dan Pemantauan:
Pelan Tindakan LA21 dilaksana dan dipantau.

Penilaian dan Maklum Balas:
Menilai petunjuk-petunjuk dan mengumumkan hasil pelaksanaan Pelan Tindakan LA21.


3. Contoh-Contoh Aktiviti Yang Boleh Dilaksanakan Di Bawah Program LA21

Alam Sekitar : 
Kitar Semula, Gotong-Royang Kebersihan, Kempen Mengurangkan Pembaziran Sumber, Pertandingan Kebersihan 
Di Kawasan-Kawasan Kejiranan dan Pertandingan Melukis yang bertemankan alam sekitar untuk peringkat kanak-kanak sekolah.

Sosial : 
Integrasi sosial dan aktiviti-aktiviti kemasyarakatan bagi menggalakkan dan mengeratkan hubungan sosial seperti sukan rakyat, motivasi pelajar, pengawasan kejiranan (neighbourhood watch), Program Kenalilah Jiran Anda dan Lain-lain aktiviti yang turut meliputi aspek keselamatan seperti Program Kesedaran dan Pencegahan Jenayah.

Ekonomi : 
Menggalakkan aktiviti ekonomi yang boleh menyumbang kepada proses kesedaran terhadap alam sekitar seperti penghasilan produk-produk environmental friendly, terlibat dengan lebih kerap dalam kegiatan 
menaja aktiviti-aktiviti alam sekitar dan sosial bagi membentuk imej korporat yang bertanggunjawab. Penjualan bahan-bahan untuk Program Kitar Semula misalnya bukan sahaja boleh memelihara alam sekitar malah boleh memberi sedikit pulangan ekonomi. 



1 comment:

  1. Baccarat | The #1 Online & FREE Betting site
    Learn everything you need to know about baccarat - including a detailed 바카라 사이트 주소 Baccarat – Baccarat game to bet on in the online casino.

    ReplyDelete